|
Povídková tvorba Kóno Taeko
Baďurová, Jana ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
(česky): Práce se zabývá charakteristikou povídek Kóno Taeko. Pro lepší pochopení užití některých typických prvků nejprve uvádím metodologické východisko - psychoanalýzu. Pak krátce popisuji její život, kdy měly vliv na její tvorbu především válka a tuberkulóza. Dále předkládám možnou interpretaci určitých charakteristik v rámci šintoismu (snaha očistit se) a buddhismu (dosáhnout osvobození). Dostávám se i k mezilidským vztahům, kde Kóno Taeko řeší především vztahy mezi muži a ženami, a její postoje je možné vyložit feministicky. V nejobsáhlejší kapitole týkající se masochismu se snažím pomocí Freudovy teorie "Dítě je bito" dokázat, že je její tvorba masochistická. Nakonec své poznatky zobecňuji. Práce je proložena českými ukázkami z jejích povídek a obsahuje celkem 68 stran.
|
|
Povídková tvorba Kóno Taeko
Baďurová, Jana ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
(česky): Práce se zabývá charakteristikou povídek Kóno Taeko. Pro lepší pochopení užití některých typických prvků nejprve uvádím metodologické východisko - psychoanalýzu. Pak krátce popisuji její život, kdy měly vliv na její tvorbu především válka a tuberkulóza. Dále předkládám možnou interpretaci určitých charakteristik v rámci šintoismu (snaha očistit se) a buddhismu (dosáhnout osvobození). Dostávám se i k mezilidským vztahům, kde Kóno Taeko řeší především vztahy mezi muži a ženami, a její postoje je možné vyložit feministicky. V nejobsáhlejší kapitole týkající se masochismu se snažím pomocí Freudovy teorie "Dítě je bito" dokázat, že je její tvorba masochistická. Nakonec své poznatky zobecňuji. Práce je proložena českými ukázkami z jejích povídek a obsahuje celkem 68 stran.
|
|
Leonora Carringtonová a její pohyblivé obrazy
Petříková, Lea ; POSPISZYL, Tomáš (vedoucí práce) ; Erhart, Gustav (oponent)
Tato bakalářská práce přináší rozšířený, interdisciplinární pohled na tvorbu Leonory
Carringtonové, obohacený o dosud marginalizované perspektivy vnímání širokého
záběru jejího díla. Carringtonová je představena nejen jako malířka a spisovatelka,
především však jako všestranná umělkyně, jejíž práce překračuje kategorie svých
vyjadřovacích prostředků.
Na základě příkladu putující symboliky je dílo umělkyně zkoumáno v kontextu pohybu
mezi médii; rozebrán je vztah mezi textem a obrazem v konkrétních malbách. Dále
práce přibližuje přesah tvroby Carringtonové do audiovizuální oblasti; zamýšlí se nad
absencí volné filmové tvroby v jejím portfoliu a zároveň přináší analýzu spojitosti mezi
uměním Carringtonové a filmy Alejandra Jodorowského. V závěru se pak práce věnuje
současným intermediálním poctám Carringtonové v dílech Lucy Skaerové a Madonny.
|